Jak zaprojektować dobrą stronę radiową?

Offline
#1 Lennon
Poradnik autorstwa: EdiEr


Radio internetowe jest nierozerwalnie związane ze swoją stroną, to fakt oczywisty. Chociaż dla radia najważniejsze jest to, co dzieje się na antenie, strona radiowa odgrywa bardzo ważną, a czasami kluczową rolę w budowaniu pozycji i sukcesu radia internetowego. Strony radiowe są bardzo specyficzne choćby ze względu na konkretne skrypty które po prostu muszą się na niej znaleźć (ramówka, pozdrowienia, lista przebojów itp...). Z drugiej jednak strony jest to witryna jak każda inna i przy jej tworzeniu należy kierować się pewnymi standardami technicznymi i koncepcyjnymi, ogólnie przyjętymi w światowym internecie, a także... zwykłą kulturą! 

Pewne standardy są uniwersalne i każdy projektant szablonu, czy też całego serwisu powinien się nimi kierować. Ich brak wielu internautom daje jasny przekaz – ta strona nie jest profesjonalna, ta strona nie została przemyślana i dobrze przygotowana – a za tym idzie niestety kolejny przekaz: to radio nie jest warte mojej uwagi. A jeszcze gorzej, jeśli witryna jest niefunkcjonalna, nieczytelna dla przeciętnego usera, skomplikowana, utrudniająca dotarcie do poszukiwanej informacji.



Jak więc stworzyć dobrą, poprawną stronę internetową radia? Przede wszystkim należy „wczuć” się w rolę przeciętnego użytkownika internetu, najlepiej takiego który nie ma pojęcia o radiach internetowych, serwerach, linkach do odsłuchu itp... Do tego trzeba zadbać, żeby nasza strona była ładna, estetyczna, czytelna i jak najbardziej funkcjonalna. Należy pamiętać, że jest spora szansa na to, że na stronę radiową trafi ktoś zupełnie przypadkiem. W takiej sytuacji nasza witryna ma dosłownie kilka sekund żeby poinformować takiego usera że jest to strona radiowa, że można tutaj słuchać muzyki nadawanej online, że warto na tej stronie zostać i włączyć radio.

Poniżej przedstawiam garść uniwersalnych standardów oraz trochę porad jak stworzyć dobrą stronę internetową. Są to standardy stosowane przez profesjonalne firmy tworzące serwisy internetowe.







OGÓLNA KONCEPCJA STRONY – czyli jak zaplanować podstawowe rozmieszczenie

Wyobraź sobie, że Twoja strona to zwykła gazeta leżąca na półce w kiosku lub sklepie. Gazeta taka zazwyczaj jest złożona na pół a więc na pierwszy rzut oka widoczne są tylko te informacje, które znajdują się w górnej części gazety, powyżej linii zgięcia. Od wielu lat wszystkie redakcje świata tak rozmieszczają swoje informacje i newsy, żeby to co znajduje się powyżej linii zgięcia maksymalnie zachęcało do wzięcia gazety do ręki i jej zakupu oraz informowało co w gazecie się znajduje. 

W przypadku stron internetowych nie jest inaczej! Owa magiczna linia zgięcia (FOLD) to nic innego jak „granica monitora” czyli obszar strony którą widzimy, bez jej przewijania. To najważniejszy obszar który należy jak najlepiej wykorzystać! Najczęściej ten obszar ma wysokość 600px. I tyle powierzchni w pionie mamy do wykorzystania żeby poinformować usera co to jest za strona i zachęcić go do pozostania na niej i włączenia radia! Wg badań przeprowadzonych przez Google min. 1/4 przypadkowych gości witryny nie przewija jej w dół jeśli treść powyżej FOLD-a ich nie zainteresuje. Napisałem minimum, bo przeciętnie jest to 50 %! Niestety ogromna część stron radiowych posiada piękne top-y z ładnymi paniami w słuchawkach, których wysokość sięga nieraz 400px!!! Właściciele tych stron w ten oto sposób zniechęcają ok 50% przypadkowych userów do pozostania na stronie i włączenia radia!



Co więc powinniśmy umieścić w tej najważniejszej części strony głównej?
- logo – standardowo przyjęte jest, że znajduje się w lewym górnym rogu i jest odnośnikiem do strony głównej
- menu główne witryny – z linkami do najważniejszych obiektów na stronie: ramówka, lista przebojów, newsy, kontakt itp.
- informację, co aktualnie dzieje się na antenie, czyli po prostu statystyki shoutcast
- wyszukiwarkę – jeśli nasza strona jest mocno rozbudowana
- najnowszy news, lub nagłówki kilku ostatnich informacji
podstawowy kontakt na linii słuchacz – prezenter (link do panelu zamówień, numer gg itp)


Należy unikać przeładowywania całej strony głównej, a w szczególności obszaru powyżej FOLD-a!

Lepiej umieścić najważniejsze elementy zgrabnie ułożone, niż przeładować wszystkim czym się da i zaciemnić całą stronę!







WYGLĄD STRONY



Wiadomo, że wygląd jest rzeczą gustu, a o gustach się nie dyskutuje. Warto jednak przestrzegać kilku prostych zasad przy wyborze lub tworzeniu (przerabianiu) layoutu:

- nie wolno dopuścić do zlewania się kolorów (np. ciemnozelone napisy na jasnozielonym tle itp.)
- wszelkie linki powinny być widocznie wyróżnione – już na pierwszy rzut oka user musi widzieć, które części strony są „klikalne” 
- nie przeładowywać witryny elementami graficznymi – za dużo obrazków zwyczajnie spowalnia wczytywanie się strony które i tak jest wolniejsze ze względu na sporą ilość skryptów
- unikać dużych grafik! Często domorośli lub początkujący webdesignerzy zapominają o prostej zasadzie, że kilka małych obrazków wczyta się szybciej niż jeden duży! Nieporozumieniem jest wstawianie ogromnego top-u o wymiarach 960px na 400 px! Taką grafikę lepiej pociąć na mniejsze kawałki i odpowiednio zakodować – znacznie przyśpieszy to wczytywanie się strony.




Oczywiście idealnym rozwiązaniem jest zamówienie gotowego, pociętego layuotu u zawodowego grafika, ale wiąże się to ze sporymi kosztami. Bardzo dobrym rozwiązaniem na uzyskanie unikalnego szablonu strony jest wykorzystanie jednego z tysięcy darmowych szablonów z internetu. Wystarczy godzina pracy ze zmianą kolorów w stylach css, podmiana top-u i kilku innych elementów graficznych i już mamy całkiem nowy, unikalny szablon!







TECHNIKA, CZYLI SILNIK STRONY



Trudno wyrokować co jest lepsze – strona w html, czy może CMS. A jeśli tak, to jaki? Do wyboru jest ich wiele, wszystko zależy od potrzeb, preferencji i umiejętności osoby tworzącej witrynę. 

Niezależnie na jaki CMS się zdecydujemy, musimy znów pamiętać o kilku uniwersalnych zasadach:

- jeden user, jedno hasło, wszystkie usługi – jeśli decydujemy się na ulepszenie naszej strony za pomocą dodatków typu: forum, shoutbox, czat itp. starajmy się jak najbardziej zintegrować te usługi! O ile tylko jest to możliwe, użytkownik powinien mieć możliwość korzystania ze wszystkiego za pomocą jednego loginu. Konieczność osobnego rejestrowania i logowania do portalu, forum, shoutboxa itp. jest po prostu kłopotliwe i zniechęcające
- jedna usługa danego typu – jeśli czat, to nie shoutbox, jeśli forum to nie księga gości! Nie dublujmy na siłę dodatków bo userzy zgłupieją i nie będą wiedzieli, gdzie mają się udzielać, w wyniku tego mogą tego w ogóle nie robić... 
- zawsze najnowsza wersja – instalujcie tylko najnowszą wersję danego CMS-a i regularnie ją aktualizujcie! Korzystanie ze starszych wersji stanowi ogromne ryzyko włamania i np. wycieku danych użytkowników! Szanujcie swoich userów i ich prywatność – zagwarantujcie im jak największe bezpieczeństwo!








GADŻETY, DODATKI I SKRYPTY RADIOWE



Czyli największy worek z błędami, jakie popełniają administratorzy stron radiowych! Naprawdę najgorszym z możliwych rozwiązań jest wypakowanie całej strony głównej wszystkimi dostępnymi gadżetami, playerami itp. Strona wczytuje się koszmarnie długo, a użytkownik nie wie na co właściwie ma patrzeć i co jest do czego...

I znów kilka uniwersalnych zasad, których przestrzeganie należy nie tylko do kanonu optymalizacji strony, ale zwyczajnie do zasad dobrego obyczaju i kultury...



- player online – nigdy i pod żadnym pozorem nie korzystajcie z funkcji autostartu playera! Uszanujcie prawo wyboru waszego przyszłego słuchacza! A co, jeśli nieświadomy słuchacz siedząc w pracy wejdzie ukradkiem na Waszą stronę żeby sprawdzić ramówkę na wieczór? Naprawdę jego szef musi się o tym dowiedzieć z głośników?
A co ze słuchaczami, którzy odpalili Wasze radio w winampie a chcą wejść na stronę, żeby np. wysłać pozdrowienia? Mają słuchać podwójnie? Przemyślcie to sobie...
- czat – niezależnie, czy to będzie Xat, czy jakikolwiek inny czat, nie umieszczajcie go na stronie głównej! To o prostu brak kultury! A może ktoś chce wejść na stronę, ale nie chce od razu dawać znać wszystkim czatującym że jest? Nie zmuszajcie nikogo do automatycznego wejścia na czat! 
- Linki do odsłuchu – nigdy o nich nie zapominajcie! Są radia które na swoich stronach mają tylko player online. A co w sytuacji, gdy czyjaś przeglądarka z jakiegokolwiek powodu nie obsługuje flasha? Poza tym zdarzają się takie konfiguracje sprzętu, systemu i przeglądarki, że player online zwyczajnie nie działa! Zawsze umieszczajcie linki do odsłuchu!
- Alternatywny sposób uruchomienia radia – napiszcie i wstawcie na stronie zwięzłą instrukcję, jak uruchomić radio ręcznie. Jest to niezbędne! Jeśli macie player online i linki do odsłuchu wygenerowane w Panelu Radiowym, a Panel chwilowo nie będzie działał, to jak ktoś uruchomi Wasze radio?



Uważajcie z umieszczaniem zewnętrznych skryptów. Nie zamieszczajcie ich wszystkich na jednej stronie, zwłaszcza na stronie głównej! Pamiętajcie, że każdy skrypt który przeglądarka musi załadować, spowalnia działanie strony i zwyczajnie „zamula” przeglądarkę słuchacza! Najlepiej na stronie głównej umieścić tylko statystyki serwera, a wszystkie inne skrypty i bajery umieścić na podstronach, do których będą prowadzić linki ze strony głównej. Gwarantuję, że taki zabieg spotka się z przychylnością userów!
Skocz do:

Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości